dv Minden ltogatmnak!Ha valaki a sajt blogjra ismer akkor elnzst!Csupn motorostrsaimnak
kvnok segteni...mindenfle anyagiaktl mentesen!
Szab Tams (as. RG500) mutatja be P20-asa restaurlst.
Az egsz gy kezdõdtt, hogy volt egy res vz s egy hozz tartoz blokk paprok nlkl.

A vz le lett mosva a kikopott kzplvny furatok fel lettek frva szablyosra. Azutn a vz kapott egy fnyezst csak gy hzilag.

Miutn semmi hely nem volt gy fel lett ktve a plafonra. Alatta egy akril sarok kd volt minden csomagols nlkl amit nem mertnk az ptkezsen hagyni. Ilyen krlmnyek melllett az ember nagyon megtanul gy szerelni, hogy semmit ne ejtsen le.
A tbbi alkatrsz egykis homokoz utn a krmozba vagy lakatoshoz s fnyezõhz indult

Elõszr az kerlt feljjtsra s felszerelsre amihez knnyen hozz frtem.
A krt ami nem rval de feljjtsra rdemes darabot nem talltam

Htulja j fekete fnyt elej j krmot kapott s az rintkezõi is fel lettek csiszolva.
A hts villa

A kpen nem ltszik, de j mûanyag perselyt s zsrz szemeket kapott. Lnyeges a tengelyben kipucolni az reg zsrt a furatokbl ez a ksõbbi karbantartskor jl jn.
A hts teleszkp

Miutn ilyet mg soha nem szedtem szt eddig s a teteje j vastagon le folt festve gy kb 2 ra kellett mire kiszrtam a tetelyn a kis stiftet. Ennek kitse utn mr volt rtelme tekergetni a tetejt s szpen szt is jtt. Az sszerakshoz a lehetõ legsûrûbb motorolajat hasznltam a kny szerinti 39cm3 mennyisgben. A brzken beszerezhetõ alkatrsz jegyzk elg j segtsg az sszerakshoz.
gy nzett ki mindez felrakva.

A nagy lapos alttek a teleszkp gumijainak egyenletes nyomst szolgltk kb egy ht utn lecserltem õket az eredeti mretre, gy szp lett a gumi formja s nincs sehol kitremkeds.
A kvetkezõ lps a kormnykiflik beszerelse volt a vznyakba errõl sajnos nem kszlt kp mivel gy is kb tizedik esetre sikerlt berakni gy, hogy minden goly a helyre kerlt s nem esett le semmi. termszetesen ez is a plafonra szerelt llapotban trtnt.
Kvetkezett az elsõ teleszkp s itt jtt a fekete leves. A nllam lvõ kt pr teleszkp nem igazn hasonltott egymsra. A klnbsgek:
A hosszuk kb 3 cm-t eltr

Als olajfuratok szma s mrete eltrõ:

Kzpsõ kpossguk ms:

Felsõ vgkben a menet mrete s helyzete eltr. Az elsõ a kvl kerek bekl hatszg felsõrszû csavar val. A msodikba a sima hatszg fejû.

Ezek utn gy dntttem, hogy a jobb llapot lesz a motorban. s nekilltam sszerakni.
j bronzperselysek kszltek a kt als a belsõ szrra szoros a klsõre laza illesztssel a felsõ pedig ppen ellenkezõleg. A felsõnek van egy kis pereme ami az alsrsztõl fggõen ha van neki perem akkor abba ha nincs akkor a a menet tetejre l fel.

A kvetkezõ meglepets az elsõ teleszkp beraksakor rt.

A nagynehezen beszerzett lmpatart az elsõ szris rvidebb vznyakkal kszlt tpusra val gy nem igazn lehet feltenni. Az index pannnia frumn sikerlt egy cserepartnert tallnom ( ksznet "kthengeres" kollgnak) igaz tbb szz kilomterre tõllem. A kvetkezõ brzn cserltnk, persze a cseredarab nem volt frissen fnyezve gy ez a kis hiba kb 1 hnapra lelltotta a munkt legalbbis ebben az irnyban. gy neki lttam a kerekeknek.

A dobok fel lettek szablyozva j csapgyakat s menesztõ gumit kapott. j kllõk a brzrõl kerltek az sszefûzst s centrozst pedig Varr Feri bartom vllalta Ezton is ksznm neki ezt s a tbbi segtsget is.

A hts lnkerk is j csapgyakat s koszort kapott. Valamint j acl csavarokat.



Visszatrve a motor elejre felkerlt az elsõ lmpa fej j bevezetõ gumikkal.

Az elsõ srvdõ is felkerlt. rdemes gyûjteni hozz a 14-es fejû csavart, mert a 13-as knnyen elforog a teleszkp csavar fej rgztõ rszben.

A plca tart meg csak a nehezen beszerezhetõ lapos hatszg fejû csavarral szp.

A vzrl ezek utn mr nem kszlt kp egy htvge alatt bekerltek a kerekek felkerlt a kormny a markolatokkal a hts srvdõ s az j kbel kteg is helyre kerlt.
Kvetkezett a blokk.
A fõtengely feljjtst s a hengerek frst Petr Bandi bcsira bztam s eddigi tapasztalataim alapjn nem bntam meg. Sajnos a fõtengelyek berakst nem vllalta.
A blokk triss vzben lett ztatva az eredeti fellet visszanyershez.


Elõszr bekerlt a labirint tmts a kt zger kz

Majd az egyik csapgy s a belsõ rsz kvetkezett


A labirint kense a felmlõ melletti nyillson keresztl valsul meg ezrt lnyege, hogy ez a nylls tiszta maradjon s a zger gyûrû gy legyen behelyezve, hogy ne zrja el a nyllst. A zgerplya krkrs, gyhogy erre figyelni kell klnben el lehet zrni a nyls keresztmetszetnek a felt.

Kvetkezett a tbbi csapgy

Majd bekerlt a km meghajts

A kihajtbl 3 fle ltezik
1. az elsõ szris szl (16 fog+ kislnckerk 15 fog )
2. az elsõ szris oldalkocsis s a msodik szris szl (18 fog+ kislnckerk 14 fog )
3. a msodik szris oldalkocsis motorokhoz. (20 fog+ kislnckerk 13 fog )
Bekerlt a kuplung kinyom tengelye.

Itt nincs semilyen tmits gyrilag gy ha valaki sokat motorozik esõben knnyen vizes lehet az olaj. Lttam mr olyan hzi magoldst, hogy martak helyet egy szimmeringnek a blokkban.
gynz ki ha a helyn van

Kvetkezett a sokak ltal dcsrt vlt


Mindkt kpen lthat, hogy kt fle villa ltezett. Az a rsz ami a villbl belemegy a forgdob rsbe eredetileg szpen bevolt illesztve s egy stiftel keresztben rgztve. ksõbb ez egyszerûsdtt egy heggesztõvel val odapttyintsre de ez is kivllan megfelel.
Mivel minden fogaskerkkbõl s kapcsol villbl rendelkeztem jjal gy sztszedtem a vltt.

A vlt amilyen egyszerû a berug annl bonyolultabb s nem is sikerlt annyira. (szerintem) A racsni ami megkopik mert tl puha.

A racsni darabokban

s ssze rakva

s amit okoz ha rosszul van a helyretve vagy ha jl van de durvn rugdossk s nem csak tapossk.

A csavarhz piros vgnl kne lenni egy fm lapnak ami vissza tolja a racsnit alaphelyzetbe. Ez azonban ltalban letrik.
A vlt kapott j forg dobot

s kapcsol villkat is

Ezutn bekerlt a fõtengely majd az egsz blokk a motorba kbeleket bektttem felkerlt az ls s a kipufog ( Srvri Csabiktl) s a tank is. Gyjts s porlasztbellts utn el is indult.
Minõsts, vizsga s okmnyiroda utn lett forgalmi

Rendszm

s ksz.

A hasznlat sorn a kuplung csszott mert az eredeti parafs lamellk rossz hre miatt "lecso" tancsra manyag lamellt hasznltam. Az ok az, hogy a fm trcsk nem lettek sklapolva ( valahogy elfelejtõdtt) s a manyag lamella nem vette fel az egyenletlensgeket.Ez sklapols utn megolddott.
Itt a vge rjon ms is.
Ui: A helyesrsi hibkrt semmilyen felelõsget nem vllalok.
posted by RG500 22:12 2005.maj.13.
n meg a Pannnik
(Vrs Klmn - 2002-11-15) Ime egy plda, hogy lesz gyûlletbõl szeretet. Vagy taln ez mr az elejn is szerelem volt? Vagy csak az let sodorta ebbe a mederbe? Nem tudom. Lnyeg, hogy ma 18-20 motor ll Klmnknl s ahogy tudom, szinte az egsz csald motorozik.
n igazbl sosem szerettem a Pannnikat. Az egyhengereseket roppant elavultnak gondoltam, a kthengeresrl meg az volt a vlemnyem, hogy nagyon megy - teht nagyon veszlyes - s nagyon sokat kell javtani. A mi csaldunkban klnben is leginkbb NDK-bl szrmaz holmikat hasznltunk. NDK volt a rdi, a hajszrt, a konyhagp, az rgp, na meg a Trabant s a Wartburg is.
Aztn az els munkahelyemen a szolglati motor az egy P20-as volt. Nem igazn a clnak megfelel, mert olajkutakhoz jrtunk vele mszereket javtani, az olajkutakhoz meg tbbnyire nem aszfaltt vezet, sokkal inkbb fldt. Szval a jobb sorsra sznt hszas nem igazn felelt meg hivatsnak.
 Egykori kollgm aztn mikor motorvsrlsra adta fejt, nem is Pannnit vett, hanem 350-es (csepptankos) Jawat, amivel aztn gond nlkl lehetett motorozni, de nekem mg anakronisztikusabbnak hatott, mint a P20-as.
Lassan aztn nem csak a Pannnik gyrtsa sznt meg, nem csak a Jawk mentek ki a divatbl, hanem a motorozsrl is leszoktak az emberek, sokkal knyelmesebben lehetett autval eljutni "A" pontbl "B" pontba, radsul az idjrs-elrejelzst sem kellett figyelni.
|
 n is msfl vnyi ES 125 (ballra a kpen) utn -ami gyakran le akart dobni- Trabantot vettem, nyztuk is egymst vagy 7 vig.
Aztn addott egy alkalmi vtel, egy simeringhibs TS 125, ami a mai napig nem lett feljtva, mert egy 5000 forintrt knlt Zastava 750-es vitt a veternozs tvises tjra. A Zasztit aztn miutn feljtottam, azonnal elvittk tlem. Ekkor gy gondoltam, motort restaurlni jobban megfelel az n adottsgaimnak, lehetsgeimnek, meg kevesebb helyet foglal el, mint egy aut.
|
 Ekkor tallkoztam egy valamikori kollgmmal, aki elrulta, hogy nla, a fahzban van egy oldalkocsis T5-s -mert ugye a laikusnak minden Pannnia T5-s- amitl szvesen megszabadulna. Mivel nekem is volt a garzsban nhny felesleges darab, Audi-vlt, Trabant hts futm, Jawa-blokk, gyorsan megllapodtunk a cserben. Ekkor kezdtem el az 59-es vjrat TLF-et restaurlni, ami mg kszen sem volt, amikor jelentkezett egy ismersm, hogy takartja a garzst s nagyon tban van az egykori motorja egy, P21-es, hls lenne, ha megszabadtanm tle. Mivel fizetni nem kellett rte, el is hoztam. Narancssrga volt, kispolszki lmpafejjel tuningolva, fordulatszmmr s az istenrt nem tudtam rajta gyjtst lltani, ha elindult, akkor is csak egy henger ment. Ez nekem nagyon macersnak tnt, gy ht gyorsan elcserltem egy Kinetic-re, mert ppen moped hiny volt a hznl, gondoltam azzal legalbb el lehet menni, bevsrolni.
|
 Kzben a TLF felplt, igaz oldalkocsi nlkl, amikor az egyik kollgm megemltette, hogy a sgornak van egy P21-ese, el akarja adni olcs pnzrt. Mondtam, hogy isten ments, van elg szemt otthon. Addig kapacitlt, menjek el, nzzem meg legalbb. Aztn a szemle sorn kiderlt, egykori rendr motor, innen kezdett a dolog rdekes lenni. Klyhaezsttel kevert neoluxszal lett metlra festve, a hts lst megemeltk, az ls al 5-s alulemezbl kapott egy takarlemezt. A dupla akku takarlemezt persze elvgtk, hogy elfrjen a szerszmos doboz, krmozott lmpafej, bukvas, ktkulcsos els fkdob, s ami vgl meggyztt hasznlt, de j llapot krmok. gy tettem egy szvessget, minden elvemet flredobva -mrmint hogy kthengeres Pannnit soha tbbet- alku nlkl tzezer forintrt megszabadtottam gazdjt a gptl.
|
 A motort aztn teljesen sztszedtem, mindent homokfvattam. A vz s az aprbb alkatrszek manyag bevonatot kaptak, csak a lncburkolat a srhnyk s a tank lett fnyezve. A tank rendrkkre, ms minden fehrre. Kt j felnit kellett venni, amit aztn sajt kezleg befztem j kllkkel, de a rgi anykkal, az j anykat egyszeren drgnak talltam. gy is j gumival 15000 forintomba kerlt egy-egy kerk. A fkpofkat jra ferrodoloztattam, majd becsiszoltam gy, hogy a fkpofa felletnek legalbb 90 szzalka fogjon. A krmos lmpafejet kicserltem a frissen festettre, a tbbi krmos alkatrsz maradt, br hasznltak, de mg j llapotak.
|
 A hengerekhez nem nyltam hozz, mert ltszott, hogy frissen vannak frva. A balos dugn viszont ltszott a ragads nyoma, azrt azt egyszeren reszelvel eltntettem. A ftengelyek is jk voltak, gy csak a csapgyakat s simeringeket cserltem. Trtt volt viszont a sebvlt felfogat lapja, azt cserlnem kellett. sszeraks utn kvetkezett a gyjtsllts, ami megint csak nem sikerlt. A teljes dinam tbbszri ki s beszerelse utn aztn rjttem, hogy a menesztcsap ellenre bizony a dinamt jl helyre kell rakni, mert a hossz ngyes csavarok torzis rugknt mkdnek, er hatsra megtekerednek, gy menet kzben is ellltdik a gyjts. Nagyon el voltam keseredve, mikor egy bartom azt tancsolta, csak megfelel lelkillapotban, nagyon nagy trelemmel nyljak a motorhoz.
|
Tancst megfogadva kapkods nlkl sszeraktam a dinamt, vgl a megszakt llinek hajtogatsval sikerlt az elrt 1,9+-0,1 mm helyett 1,8 mm-re belltani a gyjtst. A mnusz egytizedet indokolja a mai benzinek magasabb oktnszma, ennek kvetkeztben gyorsabb gse is. Mindezzel egytt azt hiszem a vgs megolds a 12 voltosra alakts lesz, megspkelve egy Hall-genertoros tranzisztoros gyjtssal. Persze a feszltsgszablyzt is elektronikusra fogom cserlni. A motorra az eredeti kkfnyt is fel akarom szerelni, ami kt darab kkre festett kdlmpa volt annak idejn.
|
Msik kn a nyereg volt. Minta nem volt, a helybeli suszter -aki mr j nhny motorkerkprnyerget jrahzott- kp alapjn nem tudta jl helyrevarzsolni a magasra tmtt nyerget. Most aztn kvetkezik egy jabb ksrlet, egy teljesen azonos P12-es nyereggel, amit azonban csak be kell vonni mbrrel, mert a szivacsa tkletes.
A kpeken ezrt hinyzik a nyereg, aztn az els srhny, nincsenek lgszrk, bal oldali kipufog, ugyanis a blokk mg nincs teljesen beptve.
Az vek sorn aztn sok minden sszegylt az tlagos motorszm 16-18 krl ingadozik.
|
 Ha a P21-en mr a kkfny is mkdni fog, azt hiszem a 350-es Jawim kvetkeznek, van egy 1958-bl, egy msik pedig 1971-bl. Meg nagy tuds bartom egyszer azt mondta, ahny tem, legalbb annyi henger. Restaurlni szeretnm a fent mr emltett TS 125-t, ami piros s de Luxe, mert Andi lnyom -ahogy a jobboldali P21-s kpen lthat is- a srgt "lenylta".
Autfronton megint egy 750-es Zastava lesz soron, egy nagyon szuper motort vettem hozz Szlovniban. Most mr "csak" karosszriamunka, fests, futm feljts, krpitozs, mszaki, okmnyiroda, szval x00.000 Ft. Aztn megy. De nem eladsra.
|
 Nem bntom a DS-50-es Puchot, restaurlatlanul fogja gyjteni a kilomtereket, csakgy, mint az "UV" Csepel, amelyet egy istllban talltam blokk nlkl. Hogy mirt "UV" Utcai vegyes, ugyanis minden Csepel vltozat alkatrszei megtallhatk rajta, bezrlag azzal a Danuvia blokkal, ami mr nlam kerlt bele. Szintn nem kell feljtani a Babettt, eredeti gyri llapot, a nagypaptl kaptuk.
Van mg hrom CZ 175, klnbz llapotba, ezek sorsa krdses, vagy eladom, vagy elcserlem, vagy...
|
A feljtsa sorn aztn j nhny kapcsolat alakult ki ms hasonszrekkel.
Egyik legrdekesebb bartom, Thomas Janotta Nmetorszgbl, akinek az utcai P21 mellett van egy msik, amivel veternversenyeken vesz rszt s most ll neki a Magyarorszgon vsrolt hromhengeresbl versenymotort csinlni.
Ez krem nagyon szp!
|
|