A TLB az egyik legszebb Pannnia, j alap az ptshez, de ez nmagban mg kevs ahhoz, hogy egy olyan igazi, klasszikus formj, fantziamotor legyen belle, amilyet Olivr elkpzelt. Az elsdleges cl az volt, hogy a ksz jrmvel megnyerje a '99-es Devils Motor Show Classic Bike kategrijt, teht a lecke fel volt adva.
Maszlik Olivr 1998 prilisban jutott a rozsds, megcsonktott TLB Pannnihoz. A roncs egy lefrszelt vg vzbl, egy ersen oxidldott, de mg mkdkpes motorblokkbl, egy ecsettel kkre festett tankbl, lmpafejbl, teleszkpszr-burkolatbl, kzzel morzsolhat, sztrozsdsodott kerekekbl, kipufogkbl s egy els lsbl llt.
Elkezddtt az alkatrszgyjts. Mivel az ptkezst az alapoktl kell kezdeni, vsrolt egy P10-es vzat s rpakolta a kormnynyakra a TLB kifliket, az els telkat, a telburkolatot, a bka-lmpafejet, a lengvillt, a kerekeket, a blokkot, a kipufogkat, a hts telkat - gy ahogy voltak, rozsdsan, szutykosan.
Kzben elkszlt a tervrajz is, ami egy rgi knyvben lv TLB oldalnzeti kpe volt trajzolva gy, hogy Olivr kiradrozta az oda nem ill rszeket s rrajzolta sajt elkpzelst. Az alkatrszek tovbbi gyjtse mr a rajz alapjn folytatdott.
Egy szp motor alapvet meghatrozi Olivr szerint a hosszsg, a teleszkp dlsszge, a srvdk, a tank s az ls. Az utbbi hromnak formailag mindenkpp harmniban kell lennie. A szlessgnek a motorblokk szab gtat, a villa dlsszgt pedig ebben az esetben direkt nem akarta megvltoztatni. Ennek egyik oka, hogy a motorozhatsgot felttlenl meg akarta tartani, msrszt a bka-lmpafej sem tette volna lehetv, s egybknt sem illett volna a gp stlushoz. Hogy optikailag mgis hosszabbnak tnjn a motor, a hts srvdvel kellett operlnia.
Szerzett egy MZ Trophy oldalkocsi srvdt, ezt hosszban kettvgta s felrakta a vz kt oldalra. Kt darab colos csvet a srvd vre hajltott, majd a vzra hegesztette (a srvdn kvl az utast is ez tartja). A kt fl srvd kzti 10 cm-es rsnek egy 1-es lemez behegesztse vetett vget. Hogy a nagy szoknya-srvd bonyolultabb legyen, kt hasonl formj, dombor bettre volt szksg.
Ezeket Simson Schwalbe hts srvdbl vgta ki. Ezek al mg 10 cm-nyi 1-es lemez hegesztsre volt szksg, az aljbl pedig 2 cm-t visszahajltott, hogy legyen tartsa, gy a srvd mr lert egszen a kipufogkig, amiket 2 db 35-s csvel kellett meghosszabbtani. A kt oldalbett szerelnylsknt is szolgl. Az egyik mgtt szerszmos doboz bjik meg. A srvd egybknt egy darabban leszerelhet a kerkcsernl.
A vzra tovbbi konzolok kerltek a hts srvd, a tank, a bukcs s a lbtartk felrgztshez. Elkszlt kzben a kormny, amely mindssze a kormnytartk kzti tvolsggal lett szlesebb a szria P10-esnl. Emiatt viszont a bka lmpafej flecskit le kellett vgni, s lemezt formlni a vgkre.
"A tank legyen szlesebb a lmpafejnl!" - jelszval kapcsolta be a "siktt". A Csepel 250-es tankot ell 7-, htul 2 cm-es tolds teszi vonzbb. A tankot a hts srvdvel az ls kti ssze, ami Danuvia lslemezbl lett vgva, hajltva, lemezzel krbehegesztve, hogy legyen tartsa. Ezutn formltk r a szivacsot, s vgl brrel hztk be.
A hagyomnyos T5-s szerszm s akkudoboz hrom domborcskjt lnggal s kalapccsal tntette el. A hts lmpa lemezbl, hajltott 42-es csbl, kieszterglt kipufoggob vgbl s ventiltor-rcsbl kszlt, egysget kpezve a srvdvel.
Az indexek ell rgi biciklilmpk cskonzolokkal felrgztve (ebben futnak a vezetkek), a htsk sajt recept alapjn, 13 rszbl hegesztve lettek a srvdhz igaztva. Ez volt a leghzsabb feladat. Az indexekhez s a htslmphoz az vegek sajt kezleg lettek bealaktva.
A csomagtart anyaga 10-es kracl, lnggal alakra hajltva. A kormnyszort s a szrnyas kerk faragott fa alapjn lett kintve srgarzbl, az utbbi alatt alakra vgott lemez feszl a srvdre. A lbtartk is egyedi ksztsek, nem sokkal nagyobbak, mint Olivr 43-as bakancsnak lenyomata. Ez a lenyomat 1-es lemezbl van, ezt leli krl egy 20X2-es lemez, s ebbe van beragasztva az aut-gumisznyeg.
Amikor mindez elkszlt, teljesen ssze kellett szerelni a gpet. Mivel gy tnt, minden stimmel, eljtt a felletkezels ideje. gy ht sztkapta jra, s az alkatrszeket sztvlogatta a rjuk vr mveletek alapjn. A fnyezsre vr cuccok elszr a homokol mhelybe kerltek, majd a fnyezhz, a krmozni valk a galvanizl kdban landoltak, az alumnium alkatrszeket polroztk.
Ezalatt bven volt id a P10-es motorblokk feljtsra. Olivr azrt vlasztotta ezt a blokkot, mert a Pancsik kzl taln ennek van a legjobb htse, ami hossz tvon elnys lehet.
A tovbbi j, hasznlt s utngyrtott alkatrszek listja: kllk, bowdenek, fkbettek, j kilomterra (egy ilyen beptst sokan gyilkossggal egyenrtk bnknt tartjk szmon), hts lbtart gumik, gyjtskapcsol fedl al val srga manyag bett, els lmpafoncsor, izzk, markolatok, gumibelsk, visszapillantk, gyjtskapcsol, fklmpa kapcsol, alig hasznlt gumiabroncsok, j llapot kipufogdobok.
1999 mjus elejn ltta meg a napvilgot a rgi-j Pannnia, ugyanis ekkor gurulhatott ki a fnyre a pincemhelybl. A trsashz udvarn spontn motorostallkoz alakult a lakk legnagyobb rmre. Mindenki kvncsi volt a gpre, aki meg mr ltta kszls kzben, az a beindtsra vrt, ami mellesleg nem volt tl egyszer.
Egy ilyen melhoz sok pnz, trelem s kitarts kell. Vgl pp a '99-es Devils Motor Show eltt lett ksz a motor, pp ahogy Olivr tervezte. Ksbb ez lett lete egyik legszebb napja, hiszen az gpe lett a Classic Bike kategria legszebbje, majd a kvetkez meglepets nem sokkal ezutn a Karasna motorostallkozn trtnt, ahol elnyerte a tallkoz legszebb motorja cmet.
Ksbb persze kritikt is kapott
. Van aki gy gondolja, hogy Olivr egy veternmotor gyalz boncmester. Nekik a "mester" (aki akkor 19 ves volt) csak annyit zen: mg mindig jobb, hogy a felhasznlt mkincsekbl ez szletett, mintha a MH-ben rohadtak volna el. |